Malmpriserna har gått upp under senare år och plötsligt sjuder det av liv i svenska malmdistrikt. Gruvor som har varit stängda i decennier öppnas (Dannemora i norra Uppland började brytas på 1200-talet men lades ned 1992 på grund av låga järnmalmspriser, den 12 juni i år öppnade kung Carl Gustaf gruvan igen, ägarna har investerat en miljard i den nya gruvan). Helt nya gruvor öppnas (Pajala i Norrbotten). Den trånga sektorn är miljötillstånden.

LKAB har öppnat en ny gruva i Svappavaara i Norrbotten. Det tog fyra år att ordna alla miljötillstånden. Det blev klart och gruvan rekryterade 160 gruvarbetare och tecknade kontrakt med kunder som skulle köpa malm för över 2 miljarder kronor om året. Miljödomstolen i Umeå hade gett godkänt, liksom Miljöprövningsdelegationen i Norrbotten. Kiruna kommun var mycket nöjda med att gruvnäringen expanderade liksom arbetsmarknadsmyndigheterna och till Svappavaara finns sedan tidigare järnväg som gör det billigt och effektivt att transportera malmen till Narvik.

En som inte gillade tillståndet var Naturvårdsverket, som överklagade tillståndet, inte för att man tyckte att gruvan var miljöstörande utan för att tillståndet getts vid en prövning av den aktuella gruvan, inte all verksamhet i Svappavaara. Nu får 160 arbetare sparken, många av dem nyinflyttade till orten. LKAB tvingas troligen betala skadestånd till kunderna eller köpa in malm på spot-marknaden, där man inte vet vad priserna kan bli.

Det råder rörande politisk enighet om att gruvan är ett viktigt bidrag till utvecklingen av Norrbottens näringsliv. Både moderater och socialdemokrater ställer upp och riksdagsledamöterna Sven-Erik Bucht (S) och Staffan Anger (M) har skrivit en gemensam artikel (Dagens Industri 11 juni 2012) med kritiska synpunkter. De hävdar att Sverige har de längsta handläggningstiderna i Europa i samband med industrietableringar. Men det hjälper inte när Naturvårdsverket vill sabotera vårt lands välstånd i en tid med svåra ekonomiska prövningar i omvrälden. Naturvårdsverket har fått alldeles för stora möjligheter i en lagstiftning som inte kan beskrivas som annat än samhällsskadlig.