I veckan släpptes statistiken över svenskarnas biobesök 2019. Det verkar som om ingen vill se svensk film längre. Förr om åren brukade någon populär svensk film ligga i topp med en miljon besökare eller fler. Men det var då det, innan Svenska filminstitutet lade sin kalla hand över svensk filmproduktion genom det nya filmavtalet från 2013 och genom nya stödordningar från 2018.
Observera att det fortfarande finns filmer med miljonpublik i Sverige. Men nu för tiden handlar det enbart om utländsk film.
Staten reglerar filmproduktionen hårt. Skattepengar går till att producera svensk film. Efter det senaste avtalet har det i praktiken blivit omöjligt att producera film i Sverige utan att först ha fått någon form av ekonomiskt stöd från Filminstitutet. Att ordna finansiering för svensk film har idag inget med uppskattat publikintresse att göra, utan enbart med förmågan att övertyga Filminstitutets konsulenter om att filmen ska få stöd. Varje år ger Filminstitutet över 300 miljoner kronor i produktionsstöd till svensk film.
Ett av Filminstitutets grundkrav är att hälften av filmerna ska produceras oh helst även regisseras av en kvinna. Kommer du ihåg några stora svenska regissörer genom tiderna? Mauritz Stiller, Victor Sjöström, Arne Sucksdorff, Ingmar Bergman, Vilgot Sjöman, Bo Widerberg, Roy Andersson, Lasse Hallström, Kenne Fant, Jan Troell, Olle Hellbom. Det här är regissörer som tagit sig fram på marknadens villkor. Inte genom könskvotering.
För att få godkänt av Filminstitutet ska minst två namngivna karaktärer i filmen tala med varandra om något annat än män. Det är väl precis därför du går på bio?
Även om det nu skulle utgå stöd till en film så lägger sig konsulenterna i. Vilka skådespelare ska delta? Vilka dialoger ska föras. Hur stor del av handlingen och dialogen fördelas mellan olika socioekonomiska grupper och olika kön? Är regissören inte beredd att ge efter för konsulentens synpunkter blir det inga pengar och ingen film.
Resultatet ser vi idag. Ingen ser på svensk film.
Mest sedda svenska film 2019 var Bamse och dunderklockan (som hade premiär redan 2018) med 220 000 besökare och Britt-Marie var här med 212 000 besökare. Svensk film minskade med 31 procent. För alla filmer var minskningen 3 procent. Bland svenska filmer som hade premiär 2019 kan nämnas Josefin & Florin (en kärlekshistoria mellan en 22-årig tiggare och en 38-årig singelmamma), Transnistra (om livet vid en byggarbetsplats i utbrytarrepubliken Transnistrien), And Then We Danced (om dansande bögar i Georgien), Kungen av Atlantis (en ung man vars drömmar hindras av en schizofren pappa) för att bara nämna några. Det är väl för att se sådant du går på bio?