Med drygt 3000 bilar sålda i hela världen i januari är det bara att konstatera. Det är kört för Saab. Kunderna tror inte att bilmärket överlever och då rasar försäljningen ytterligare. Det finns inga möjligheter att ta sig tillbaka från en så katastrofal försäljningssvacka. Saab lyckades en gång genom turbon att rädda det redan på 1970-talet dödsdömda bilmärket. Idag finns det tyvärr inga sådana underverk att plocka fram ur rockärmen.

Wallenberg-gruppen försökte under decennier driva Saab – under de två sista decennierna i samarbete med världens i särklass mest lönsamma lastbilstillverkare, Scania. Vinst visade Saab bara något enstaka år. Från 1989 tog GM över 50 procent och några år senare 100 procent av Saab. GM, ända fram till 2007 världens största biltillverkare, satsade över 30 miljarder kronor och lyckades bara få Saab att visa vinst under ett enda år.

Det må vara att bilarna är trevliga och särpräglade. Men de visar inte tillräckligt mycket av den varan för att folk ska vara beredda att betala det lilla extra som skulle behövas för att få lönsamhet i tillverkningen av en egensinnig bil i små volymer.

När inte Wallenberg-gruppen och inte General Motors klarar av att få ordning på Saab så är bara att konstatera att det är kört. När botten dessutom gått ur konjunkturen finns det inga möjligheter alls att rädda vare sig tillverkningen eller varumärket. Att stoppa skattepengar i det svarta hålet i Trollhättan skulle vara detsamma som stöld.

Det är tragiskt för de många duktiga och hängivna människor som i decennier arbetat med att göra Saab framgångsrikt. De har inte lyckats. Kompetensen finns och kan säkert användas till annat. Men det kommer självklart att ta tid innan möjligheterna skapas, inte minst i nuvarande kristider. Använd skattebetalarnas pengar för att hjälpa folk i Saab och hos dess underleverantörer till ett nytt liv. Men slösa inte bort dem på att tillverka bilar som ingen är beredd att köpa.