Ett svenskt företag som spritt svensk design och svenska bokstäver världen över lever på att folket i avlägsna länder faktiskt är beredda att betala för de konstiga saker som det tillhandahåller. För Ikea har detta lyckats överhövan. Men företaget har nått sina framgångar genom att anpassa sig till förutsättningarna i varje land. Så har alla framgångsrika svenska företag gjort. Så har alla framgångsrika internationella företag gjort. Inte ens Coca Cola har kunnat knäcka den svenska Julmusten, så när december är den största Coca Cola-månaden i hela världen, så gäller det motsatta i Sverige. Det är årets sämsta månad för Coca Cola. Coca Cola anpassar sig och köper julmustextrakt från Roberts i Örebro som tappas på Coca Colas fabrik i Jordbro söder om Stockholm.

Ikea-katalogen är en av världens mest spridda trycksaker med en upplaga på 198 miljoner exemplar 2010! Den sprids på 27 olika språk i 35 olika länder. Även om det mesta av materialet är gemensamt så anpassas det självklart till de lokala förutsättningarna och marknaderna. En del möbler säljs bara i vissa delar av världen till exempel. En lokal anpassning har Ikea uppenbarligen gjort även för Saudiarabien, när företaget justerat bildmaterialet för att passa ett av världens kulturellt mest avvikande länder.

Ikea-katalogen är till för att sälja möbler inte i kolonial anda sprida den svenska kulturen. Det tycks få i Sverige ha förstått, det må vara regeringsledamöter, journalister eller debattörer. Just de som så glatt brukar tala för mångkultur i Sverige blir hysteriska när ett kommersiellt företag tillämpar just mångkultur!

Och låt oss dessutom slå fast att en anpassad möbelkatalog från ett svenskt kommersiellt företag som säljer sina fredliga produkter till privatpersoner är något helt annat än när svenska staten säljer vapen till en av världens värsta diktaturer. Med tanke på att Nyamko Sabuni representerar dem som är ansvariga för den typen av affärer med just Saudiarabien är det minst sagt anmärkningsvärt att hon har mage att klaga på marknadsanpassning från företag som riktar sig till privatpersoner.